Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

SASSA ASLI

Mina favoriter

SE ALLT

MEDITERA MED MALA SOM VERKTYG

Du har helt säkert lagt märke till dessa ”yoga halsband” lite här och var. Kanske har du sett Yoga Girl bära dem, eller andra praktiserande yogis? Själv visste jag väldigt lite om vad tanken var bakom och förstod inte riktigt hur man använde dem till en början, det var först när jag gick min yogalärarutbildning som jag fick en djupare insikt i hur man kunde använda dessa malas. 

Man skulle kunna kalla det för ett meditation verktyg, som länge använts inom buddhismen och hinduismen. Idag är dem självklart tillgängliga för alla och man kan också själv använda dem så som man vill. Oftast har dem 108 pärlor/stenar, med en större pärla för att förtydliga starten – och slutpunkten.

Då meditation kan verka luddigt för många, kan malas vara ett verktyg som verkligen kan hjälpa till att förenkla praktiken. Malas skulle kunna används för att hålla reda på mantran under själva meditationen.

Att meditera med mala som verktyg skulle kunna innebära att du satt dig i en bekväm position, med musik i bakgrunden, helt tyst, eller kanske vid havet eller ute i naturen. Med malan mellan fingrarna skulle du kunna välja ut ett mantra, ex. ”jag är kärlek”, Jag är kapabel”, ”livet vill mig väl”, ”jag kan få till vad jag vill” – helt enkelt något som du skulle vilja upprepa för dig själv. Med startpunkten bredvid den största pärlan (om det fanns ett) och malan hängandes över långfingret skulle du för varje förflyttad pärla, upprepat ditt mantra högt eller tyst för dig själv. Hela varvet runt. Efter den 108:e pärlan hade du kunnat stannat upp och reflekterat, avslutat meditationen eller fortsatt så många varv du velat.

Själv använder jag dem också för att fokusera lite extra på andningen. Att andas in och ut för varje pärla, kan vara en fin metod att få en bättre relation till andningen. 

Många använder halsbandet runt halsen eller handleden som en fysiskt påminnelse till att meditera, annars kan det också vara en del av yoga praktiken. Där du skulle kunna starta eller avsluta dina pass med att upprepa ditt mantran. Jag skulle inte vilja kalla det för ett måste för att yoga, men ett fint verktyg för att förenkla själva meditationspraktiken. Testa och se vad du tycker! Sx

Denna vackra mala kommer från Passion for moves and pearls av bästa Anna-Karin ♥

6 TANKAR OM TRÄNING

Nedan delar jag mina 6 tankar om träning och hur du med rätt inställning kan skapa motivation till rörelse och god hälsa livet ut. Jag vill inspirera dig till att addera fler hälsosamma verktyg så att du vet hur du bättre kan skapa hållbara rutiner som funkar för dig!
1. Fokusera dina tankar på muskeln som du tränar, var närvarande!
Genom att du fokuserar på muskeln du tränar kommer du lättare att känna kontakt, samt undvika att kroppen sätter in fel (hjälpmuskler) muskler i den specifika övningen. Vilket i sin tur kan leda till felbelastning och sämre teknik. Var medveten under din träning och gör hellre övningarna långsamt för att sakta men säkert få in den rätta tekniken.

2. Formulera för dig själv vad målet med din träning är, ditt ”Varför”
Vi kan alla ha olika mål med vår träning och därför kan det vara viktigt att veta vad vi önskar att få ut av träningen. Det kan göra det lättare för dig att söka upp det som du behöver för att uppnå det specifika målet samt sporra och motivera dig i rätt riktning!

3. Teknik, teknik, teknik…
Innan du lastar på tyngre vikter är det viktigt att du har koll på tekniken. Tänk istället långsiktigt och låt din träning ta tid som behövs, tills att du kan utföra övningarna på korrekt sätt. 4. Ta hjälp om du är osäker
Det är otroligt viktigt att du fråga och ber om hjälp när du är osäker! Fråga hellre flera gånger än att inte fråga alls och fortsätta göra fel. Är du ny på träningsfronten, ta hjälp av någon kunnig och red ut alla dina frågetecken. Det kommer kännas sååå mycket bättre!

5. Fyll på med rätt näring
En näringsrik kost går hand i hand med en hälsosam livsstil. Investera i bra mat och se till att ge din kropp rätt näring, speciellt i kombination med träning.

6. Återhämtning är A och O
Din återhämtning är essentiell för att du ska må bra och bygga upp det som har ”brutits” ner under din träning. Var noga med vilodagar, din sömn och kost. Att endast köra på i full fart kanske kan funka kortsiktigt, men långsiktigt kommer det aldrig vara hållbart. Så här, ju mer vältränad man blir, desto större mängd träning klarar man av. Men det finns en gräns för hur mycket träning man klarar av utan att bli övertränad och till slut sjuk. Ta vara på dig själv! 
Kläder från Rivia sports.

Fördelar med att stå på huvudet!

Huvudstående är en otroligt häftig asana (övning) att utföra, om man har det i sin praktik. Ett kraftfullt verktyg för ökat välbefinnande!

6 fördelar med att stå på huvudet (vara upp och ner) 

-Blodflödet till hjärnan ökar vilket för att minnet och koncentrationen blir bättre
-Man får en förbättrad kroppskännedom och förmåga att fokusera
-Det är en lekfull position som tar fram barnet i en
-Du får bättre blodcirkulation
-Hjälper kroppen till att rensas från avfallsprodukter
-Minskar stress
-Kan hjälpa mot depression och sömnproblem
-Positionen hjälper gör så att organen lägger ett tryck på diafragman som resulterar i att koldioxid, gifter och bakterier rensas från dina lungor


Man bör dock avvakta med att göra den här positionen om man har högt blodtryck och alltid rådgöra alltid med sin läkare först om man är osäker. Positionen kan utföras om man är frisk och har det i sin praktik. Man ska också undvika det om man är sjuk, hostar, har nack eller ryggskador. Det finns delade meningar med att göra dessa typer av positioner när man har mens, men det viktigaste är att lyssna på sin egna kropp.

Några saker som du kan tänka på innan du står på huvudet

-Se till att få hjälp av din yogalärare, så att du lär dig hur du ska ta dig in och ut ut positionen på ett säkert sätt
-Stressa inte med att komma in i positionen, träna lite varje dag och lär känna din kropp
-Ha en yogamatta under dig och gör det inte på ett allt för hårt golv
-Ta hjälp av väggen

Alla (som inte har någon form av skada) kan verkligen lära sig att göra den här positionen och man behöver absolut inte vara gymnast. Happy yoga!

Sassa Aslis webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Sophia Anderberg
Lifestyle
Emelie Walles
Home
Jannike Ebbing
Hälsa
Sassa Asli
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Foodjunkie
Hälsa
Joanna Swica
Lifestyle
Evelina Andersson
Lifestyle
Sara Che
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Hälsa
Jenny Sunding
Mode
Imane Asry
Home
34 kvadrat
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Fanny Ekstrand