Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

Fördelarna med Periodisk Fasta – och hur det har fungerat för mig

För inte så länge sedan nämnde jag i ett blogginlägg att jag körde periodisk fasta och för att klargöra en del frågetecken kring det kändes det bäst att skriva ett inlägg och berätta mer! Då ni var flera som undrade vad det var och hur man kunde gå tillväga.

Till att börja med vill jag göra mitt bästa till avråda detta om man har någon form av ätstörning eller liknande problematik gällande mat, är elitidrottare eller har någon sjukdom. Periodisk fasta bör heller inte ses som en bantningsmetod.

Jag har sedan oktober förra året kört periodisk fasta (Intermittent Fasting) och då med ett ätfönster på 8 timmar och en fasteperiod på 16 timmar och det har passat mig och min livsstil helt perfekt! Men jag hörde först talas om detta för några år sedan när 5:2 dieten kom och prydde alla omslag! Då kom jag ihåg hur folk menade på att det var absolut absurt med fastning och att det till och med var skadligt. Man skulle äta var tredje timma, enligt de flesta.

Idag visar forskning på de positiva effekterna av periodisk fasta, mer än bara viktnedgång. Man kan förvänta sig ökad livslängd, bättre hjärnhälsa och minskad risk för flertalet allvarliga sjukdomar. Kroppen (läs cellerna) får en chans att reparera sig, det ökar tillväxten av nya nervceller i hjärnan då kroppen inte blir ständigt belastat av mat. Kroppen får även en möjlighet att använda sig av de egna resurserna i sin energiförbrukning och slipper att ständigt lagra energin som kommer in. Vilket låter väldigt hälsosamt om ni frågar mig.

Visst är det absolut livsnödvändigt med föda, samtidigt äter många alldeles för mycket idag -mer än vad dem behöver i förhållande till hur pass lite dem rör sig. Ser man på statistik ökar fettman drastiskt och många utvecklar destruktiva beteenden till maten, både åt det ena eller det andra hållet.

Mina personliga erfarenheter med periodisk fasta har varit;

-Att jag inte längre får abstinens gällande mat, kroppen får inte längre panik om den inte får mat var tredje timma. Så skönt!
-Jag har lärt känna min kropp när det kommer till hungerkänslor, jag vet idag hur äkta hunger känns och när jag är törstig. Vilket är riktigt häftigt!
-Det har helt klart påverkat min fettförbränning och jag har även fått ökad muskelmassa – två effekter av periodisk fasta.
-Jag känner mental klarhet! Kan tänka klarare och hantera mycket mer stress.
-Jag kan träna bättre på tom mage, det passar helt enkelt mig mycket bättre. Min kropp använder sig av den energin den har lagrat kvällen innan, vilket gör att jag känner mig riktigt stark i mina träningspass. Både gällande styrketräningen och i yogan.
-När jag vaknar dricker jag endast citronvatten, vatten, grönt te, eller kaffe.
-För mig känns det mycket bättre, men självklart skulle jag kunna bryta när som och äta vid andra tidpunkter om det inte hade passat. Livet är inte svart eller vitt och ibland finns det flera nyanser. Men jag kommer absolut fortsätta nu när jag märker de goda effekterna av det!
-Självklart finns det tillfällen då jag inte äter i mitt ”ätfönster”, men det har verkligen underlättat många situationer av att inte ha måltiderna utspritt under alla dygnets timmar.

Fastning står beskrivet i flertalet religiösa böcker och har varit en naturlig del av människors liv, under alla tider. Idag har vi blivit matade med myten om att man bör äta var tredje timma för att behålla blodsockret på en ”jämn nivå” och fettförbränningen hög- mycket abstinensbesvär som bland annat har utvecklats hos folk av just det tipset. ”Man behöver ett mellanmål för att inte blodsockret ska bli för lågt” – visst kan det vara individuellt, men jag anser att det är fel att låta allmänheten tro på detta. Själv har jag upplevt märkliga reaktioner hos folk, som har blivit riktigt aggressiva av att missa sina mål, men det tror jag främst är 1. vad man har vant kroppen till och 2. att det är VÄLDIGT mentalt.

Det finns olika typer av periodisk fasta. Det vanligaste kanske är 5:2-dieten, där man äter normalt fem dagar i veckan och fastar två dagar i veckan. Det finns även andra typer av periodisk fasta, delvis den jag kör (16:8), där man fastar 16 timmar av dygnet. Själv har jag startat fastan 18.00 på kvällen och ätit min frukost mellan 10.00-11.00. Det finns många varianter och man kan till och med fasta hela dagar. Det är en rätt okomplicerat metod och helt naturlig. inga konstigheter egentligen.

Jag besökte även Buchinger Wilhelmi, fastningskliniken till min pojkväns kompis i höstas och det var nog det som inspirerade mig till att testa! Kliniken där hade haft forskare från hela världen (ni kanske känner till Harvard i USA) som har varit där för att göra studier. Det var riktigt häftigt att vara på plats och lära mer kring de fantastiska fördelarna kring fasta. Han berättade hur han hade sett människor bli friska, självklart under uppsyn av läkare och sjuksköterskor på plats. Men även hur bra människor mådde metoden.

Hoppas att detta besvarade era frågor, men fråga gärna på om ni skulle undra över något mer!

Räkna upp det du är tacksam för och må bättre!

Dagens mantra lyder ”Jag är tacksam för”

Ge ditt liv mer lyster genom att lära dig fokusera på allt det magiska som finns omkring dig! Att vara tacksam över det vackra du har i livet har enormt stor inverkan på din hälsa och inte minst ditt välmående. Du kan utan tvekan alltid hitta skäl till att vara tacksam, ibland kan det dock hända att man fastnar i negativa tankebanor där ens energi går till helt fel saker. Men det går att vända!

Livet kan ha sina krokiga stigar, men man kan välja att se det positiva i sina upplevelser. Man får aldrig låta sina svåra stunder begränsa, eller definiera en. Det viktigaste är hur man väljer att hantera situationerna som kommer och vad/var man väljer att lägga sitt fokus på. Ni har formats av allt det bra och det svåra i era liv, den ni är idag är ett fantastiskt resultat av just det! Det är verkligen något att vara tacksam över.

Starta dagen med att skriva ner eller upprepa, 5-10 saker som ni är tacksamma för. Placera händerna på hjärtat, samtidigt som du upprepar orden och upplev kraften som kommer med tacksamheten. Du kommer inte bara må bättre, du kommer också värdesätta livet så mycket mer.

Jag är tacksam för:

♥ Min kropp, som fungerar och tar mig genom livet

♥ Att våren börja komma med sin värme och sitt ljus!

♥ Att jag kan jobba med det jag brinner för och sprida det jag tror på

♥ För er, som vill läsa det jag har att förmedla

♥ Till allt det vackra som livet har att erbjuda

♥ För internet, som gör att man kan ha kontakt med sin kära

♥ För alla frukostar som jag fullkomligt älskar

♥ För alla fantastiska möjligheter som finns

♥ För min bror och min mamma

♥  För att jag har mat på bordet och tak över huvudet, inget som jag tar för givet

Vad är du tacksam över? Dela gärna med dig i kommentarsfältet!

Mina tips till hur du kan må bättre utan raffinerat vitt socker

Socker kommer i olika former och färger, men nästan alla typer har exakt samma inverkan på kroppen.

Jag har aldrig varit så frisk och fri från olika typer mag- och hälsobesvär som när jag bestämde mig för att minska på intaget av socker, gluten, kött och mejeriprodukter. Som ni kanske vet var jag varit skadligt överviktig i mitt vuxna liv och hade stora problem med att hantera mitt socker- samt matintag. Jag överkonsumerade bland annat vitt bröd och inte minst tröståt jag dagligen. För mig och min kropp hjälpte det att tänka om och börja äta växtbaserat.

Andra går över till Paleo (stenålderskost), Lchf eller andra former av dieter. För mig som hade provat det mesta var det inte hållbart. I lchf kunde jag inte hantera mängden fettintag och det slutade med att jag stekte bacon i smör, hävde i mig feta såser, grädde och annat. Inte minst stannade hela mitt system upp av det höga fett och köttintaget. Sedan kände jag mig så så tom och livlös i kropp och själ av att äta den typen mat.

Idag finns det så mycket livsenergi i den kosten jag äter, alla fägglada grönsaker, växter och frukter, all supermat ger mig energi inifrån och ut. En kost proppad med vitaminer, mineraler, bra fetter, lättupptagliga proteiner och härliga kolhydrater. Det i sig gör att jag i stort sett aldrig får okontrollerade ”ha-begär”. 

Självklart är det viktigt att hitta ett balanserat synsätt när det kommer till det många gånger känsliga ämnet socker. Dock är det viktigt att veta om den skadliga inverkan det kan ha på kroppen i för stora mängder. Idag gömmer sig tyvärr mycket socker i så otroligt mycket och iband kan det vara svårt att se, veta och förstå hur man kan går tillväga. Alla dessa smaksatta produkter, all halvfabrikat -visst är det svårt att veta! 

Många gånger tror jag att det hanldar om att bara bestämma sig och börja! Det är verkligen inte lätt, men som med mycket annat gäller det att bli medveten om sitt beteende och börja agera medvetet. Detta belöningsbeteendet, ”nu har jag varit duktig så nu får jag äta sött” kan vara en fälla. Varför ska man se raffinerat socker som en belöning? Varför är en godispåse, kakor, läsk och allt sådant det vi ger våra barn som belöning för att dem har varit duktiga? Någonstans tror jag det har gått lite snett…

Jag vill inget annat än att bidra med en hälsosam helhetssyn på hälsa och många gånger frågar folk mig om jag ätit godis eller glass till helgerna eller när jag sist blev sugen på sött. Visst kan jag också käka det det någon gång, men jag förstår inte varför jag som hälsoprofil ska ge godis och annat ett godkännande? Helst styr jag undan och väljer andra alternativ (som jag tycker är så mycket godare!), som jag personliga gillar mer. Mat i sig har blivit så mycket godare sedan jag tog bort det raffinerade sockret och jag skulle aldrig vilja ljuga om det. Sedan skulle jag aldrig dölja om jag valde något annat. 
Här är ett alternativ som jag skulle kunna äta om jag ville ha något sött. Några bitar nötfyllda medjool-dadlar doppade i 80% mörk choklad. Jag skulle välja detta alternativ alla gånger över en godispåse, men det beror på mina långa resa med min kropp och mitt sinne. Idag är mat njutning, och att trycka i sig en massa på en gång är långt ifrån njutning för mig. 

Tror det handlar mycket om samvetet. För om jag sa att jag också åt glass och godis skulle folk kanske andas ut och njuta mer av sina snacks. Vad tror ni? Är det inte synd om det var så? Jag önskar endast ge er tips till ett ökat välmående och för vissa innebär det att minska på vissa intag av socker, gluten, kött eller mejeri och istället ersätta med mer riktig mat.

Det handlar inte om att svartmåla mat eller placera sig själv i ett fack, det handlar om att ta aktiva beslut som man mår bra av, det handlar om att ta ansvar för sin egna hälsa och inte låta maten styra.

Mina tips… till dig

– Börja prata med någon, ofta gömmer det sig saker inombords som man behöver ta tag i

 – Läs på! Ta reda på bakom vilka namn det gömmer sig socker/sötningsmedel

– Frossa i allt som är grönt – det gäller att boosta kroppen med en massa green power!

– Drick gröna juicer och ät alger

– Starta dagen med citronvatten

– Bestämd dig för en fast period där du undviker allt raffinerat socker

– Starta din resa med en utrensande detox gjord på riktig mat

– Var medveten om att det i början är tufft – men att det blir lättare med tiden

– Ät en balanserad kosthållning som passar för dig och din livsstil

– Minska på stärkelserik mat som pasta, bröd, potatis, ris, majs då det tyvärr kan öka behovet

– Minska på stressnivån i ditt liv, börja med meditation då stress kan öka ditt sug

– Testa att äta en gluten och mjölkfri kost under 6 veckor för att se om du märker skillnad på sockerbehovet

– Ställ dig själv frågan om du verkligen är sugen på sött eller om det är en känsla/händelse du vill döva

– Ibland behöver man gå och prata med någon, vissa behöver tydligare verktyg

– Drick en massa vatten

– Ät regelbundet om det passar dig i ditt liv

– Utforska nya maträtter

 

Sassa Aslis webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Josefines Yoga
Home
Jannike Ebbing
Lifestyle
Evelina Andersson
Lifestyle
Emelie Walles
Hälsa
Joanna Swica
Lifestyle
Marie Serneholt
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Hälsa
Sassa Asli
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Sophia Anderberg
Lifestyle
Sara Che
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Lifestyle
By Momo
Hälsa
Foodjunkie
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Imane Asry
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Hälsa
Jenny Sunding
Mode
Emma Danielsson
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Fanny Ekstrand