Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

Måndags Motivation och nya träningskläder!

Nu har jag bockat av måndagens träningspass! Känslan när man är klar – oslagbar, minst sagt! Jag körde ett pulshöjande och svettigt pass med mycket rump -och benfokus, mina favoriter! Måndagsträning när den är som bäst! Älskar att starta dagen på gymmet, det ger mig verkligen en mental boost och en knuff i rätt riktning. Känner ni likadant? 

Har ni märkt att det har börjat bli ljusare på morgonen förresten, hur underbart? Dagarna börjar äntligen bli längre, yeey!! Visst får man mer energi, efterlängtat deluxe! Så taggad på den här våren och allt vad den har att erbjuda. Först på listan står att bli stockholmsbo, i mitten av Mars händer det! Ni kan ju gissa hur taggad jag är, har längtat efter detta så länge. Det är dags för mig att skriva ett nytt kapitel i livet, så rätt och uppfriskande kan jag tala om! Önskar er en riktigt underbar start på veckan!

Förresten, hur fina är inte Drop och Mindfulness nya vårkollektion! Älskar det feminina linnet med volangerna och den inbyggda sportbh:n. Sen sitter byxorna så himla fint där bak och extra kärlek till den höga midjan, love!
Ni kan kika in tightsen här och sportbh:n här.

hemgjord chiasylt med smak av blåbär

chiasylt
Så fort jag har lute tid över slänger jag gärna ihop en raw chia sylt som passar perfekt till både smoothien och frukostgröten. Köper aldrig färdiga burkar, då dem ofta innehåller en hel del tillsatt socker. Jag älskar att känna smaken av bären så skippar också den extra sötningen. Vill man dock ha i någon form av sötning kan man ha i kokossocker, yacon sirap eller något annat som man föredrar.

RAW CHIASYLT MED SMAK AV BLÅBÄR 

3 dl vilda blåbär
ca. 2 dl kokosvatten eller vanligt vatten
4 msk chiafrön
1/2 tsk äkta vaniljpulver

GÖR SÅ HÄR

Mixa blåbären och kokosvattnet i en stark mixer. Tillsätt sedan chiafröna och rör om riktigt ordentligt! Alla fröna ska vara täckta av vätska! Ställ in glasburken med lock i kylskåpet under i minst ett par timmar. Tillsätt extra sötning om du önskar det.

FRI FRÅN
Raffinerat socker, soja, animaliska produkter och gluten.
rawchiasylt

12 produkter som jag alltid har hemma!


Magnesium (klick)
Kallpressad kokosolja (klick)
Gurkmeja (Klick)
Äkta ceylon kanel (klick)
Vegansk proteinpulver (klick)
D3 D-vitamin (klick)
Chiafrön (Klick)
Äppelcidervinäger (klick)
Grönt te (klick)
Glutenfri svartbönpasta (klick)
Bjäst (klick)
B12 (klick)

1. Magnesium har jag ätit i åratal och kan inte leva utan. Detta tillskott bidrar bl.a. till att minska trötthet och utmattning samt kan hjälpa om man har mens/muskelvärk. Jag äter det på kvällen och tycker att det också hjälper mig att slappna av.

2. Kokosolja löser typ halva världens problem skulle jag säga! Använder det till absolut allt, men främst till matlagning! Då den är en av få oljor som tål hög värme, utan att bli giftig. På sommaren använder jag det som kroppslotion och kör även oilpulling (1 tsk i gurglandes i munnen) då och då för vitare tänder!

3. Gurkmeja är guld! Bokstavligt talat! Det här pulvret är tillsammans med en svartpeppar och lite fett (jag använder kokosolja), rena rama hälsopulvret för kroppen! Den är starkt antiinflammatoriskt och har en lång rad hälsofördelar! Jag har det i min gröt, smoothie och i matlagning!

4. Äkta kanel. Jag visste faktiskt inte att jag hade gått och köpt ”oäkta” kanel i åratal. ”Vanlig” kanel säljs i dagligvaruhandeln och är alltså INTE kanel utan sk kassiakanel, en billigare kanelsmakande närbesläktad art som innehåller mängder av det giftiga ämnet kumarin. 

5. Proteinpulver finns alltid hemma! Det finns många olika meningar om hur viktigt det är att äta/eller inte äta proteinpulver, men i mitt fall vill säga att det gör stor skillnad. Jag har i 1-2 msk i min gröt eller smoothie och känner mig mer mätt! Jag tränar en hel del och rör mig och vill gärna boosta kroppen med ett rent vegansk protein.

6. D-vitamin, vinterhalvårets kanske viktigaste tillskott! Att äta tillskott av D-vitamin har varit A och O för mig de senaste vintrarna, känner sådan stor skillnad på orken! Ett SUPER DUPER viktigt tillskott som de flesta i norden har för lite av pågrund av fattigt med sol. Stor rekommendation att lägga till sina dagliga ritualer!

7. Chiafrön som äggersättning! Just chiafrön tycker jag är så himla praktiskt att ha hemma. Jag använder det som äggersättning i bakning, i mina smoothies, gör chiapudding eller har i gröten på morgonen. Tänk på att blötlägga chiafröna så att dem blir ännu mer näringsrika!

8. Äppelcidervinäger är en 10-poängare på salladen! Älskar att ha just äppelcidervinäger på mina sallader, blir så mycket godare. Sedan tycker jag också att det dämpar sötsuget och ger en bättre matsmältning.

9. Grönt te är perfekt att varva med kaffe! Jag är ingen mega kaffe dricker, utan dricker då och då. Te däremot är jag smått beroende av. Älskar detta gröna te från Yogi Tea och sippar gärna på en kopp dagligen året om! Fint för dig som kanske är känslig mot koffein och vill dra ner på kaffedrickandet.

10. Svartbönpasta mättar! Och det är verkligen så underbart att det har kommit glutenfria och proteinrika alternativ till vanlig vetepasta tycker jag, för oss som inte vill ha ont i magen! Enkelt att slänga ihop med stekta grönsaker och är ofta räddningen hemma hos mig på kvällarna när jag inte har massor med tid att laga mat.

11. BJÄST ÄR ETT MÅSTE! Jag kommer tjata om detta bjäst, men det är så gott att det förtjänar att lyftas till skyarna! Det smakar som parmesanost och är så sjukt bra om man vill äta en vegetarisk kost och ha det på pizzan, salladen, i maten generellt! Vidare kan ni läsa att ”Bjäst ger dig ett naturligt innehåll av B-vitaminer! Det har idag kommit fram att jäst är en ypperlig källa till B-vitamin. Näringsjästen har det högsta innehållet av B-vitamin och därför framställ Bjäst ur näringsjästen Saccharomyces Cerevisiae. Man har valt denna sort då den har en fin sammansättning av proteiner och ett högre innehåll av B-vitamin än vanlig öljäst. Jästcellerna är helt avdödade och har förlorat sin jäsningsförmåga. Bjäst kan därför inte användas som jäsningsmedel. Bjäst flingor strös lätt över gröten eller blandas i muslin. Notera dock att om flingorna upphettas finns det risk att en del av de värdefulla vitaminerna förstörs.” – Bodystore

12. B-12 är också ett tillskott som många har brist på. Vare sig man är vegetarian eller köttätare och för att vara på den säkra sidan tar jag alltid ett tillskott av B-12. Ni kan läsa mer om detta tillskott och varför det är viktigt, här.

Gillar ni förresten sådana här inlägg? Det här är ju bara ett liiiitet mini axplock av sådant som jag har hemma, det finns ju så mycket mer som jag älskar att använda. Skulle ni vilja se mer av det? 

Sassa Aslis webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Marie Serneholt
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Petra Tungården
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Ida Warg
Hälsa
Sassa Asli
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Mathilda Weihager
Home
34 kvadrat
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Fannie Redman
Man
Niklas Berglind