Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

Är din träning ångestladdad? Mina bästa tips till hur du kan tänka!

Min egentid och min träning är en otroligt viktig del av mitt välbefinnande. Vilka utmaningar jag än går igenom i livet ser jag alltid till att ta vara på min tid med mig själv och samtidigt vara aktiv på olika sätt. Ibland går man igenom tuffa perioder, som kan göra att man bortprioriterat träningen. Eller så kan vintermånaderna kännas extra omotiverade. Ibland tror jag det är väldigt viktigt att ge sig själv tillåtelsen att verkligen vila. Att ta det lite lugnare, men kanske inte sluta helt. Att man hellre fokuserar på lugnare övningar, lite yoga (meditation) och generell vardagsmotion. När jag känner att jag har en dipp, känner jag efter. Vid behov tar jag extra vila, annars slutar jag aldrig helt med att röra på mig, jag VET hur bra det får mig att må.

Vi är gjorda för att röra på oss och när vi får igång cirkulationen, kommer också må-bra hormonerna på köpet!

Tyvärr har många en ångestladdad känsla tillkopplad till sin träning, vilket gör att uteblivna pass kanske skapar ännu mer stress samt inre oro. Vid dessa tillfällen kan det vara bra att kliva av tåget ett tag för att skapa nya associationer, sänka ribban och kanske jobba extra med sig själv. Yoga och andningsövningar hörrni, ett fantastiskt kravlöst verktyg som jag hoppas kunna inspirera er till att använda. Livet går ju i olika faser och vi måste kunna tillåta oss själva att följa med the ”flow of life”, även när det går neråt.

Vet man med sig att man har en ångestladdad relation till träning, är det viktigt att skaffa sig hållbara verktyg till att hantera det på bästa sätt. En enkel sak kan vara att gå tillbaka till andningen och grunda riktigt ordentligt. Vid ångest kan man ha en tendens att ”separera” sig själv från sin kropp. Vid sådana tillfällen kan andningen föra en tillbaka till nuet.

Det handlar om att ha en helhetssyn och inte vara så insnöad på att träningen alltid ska se ut som den har gjort. Ibland kan det innebära fler promenader i naturen och mer tid på yogamatt, andra stunder kan det innebära grymma pass på gymmet. Ett tips är att alltid låta träningen vara något som får dig att må bra och verkligen se upp när din träning blir ångestladdad. 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
0kommentarer

    senaste från Hälsa

    Sassa Aslis webbshop
    Dölj
    metro mode weekly

    Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

    Mode
    Tyra-Stina Wilhelmsson
    Hälsa
    Joanna Swica
    Mode
    Paulina Forsberg
    Lifestyle
    Marie Serneholt
    Lifestyle
    Elin Johansson
    Hälsa
    Fannie Redman
    Hälsa
    Sassa Asli
    Lifestyle
    Tess Montgomery
    Mode
    Emma Danielsson
    Lifestyle
    By Momo
    Hälsa
    Jenny Sunding
    Lifestyle
    Susanne Barnekow
    Lifestyle
    Cassandra Lundgren
    Home
    Jannike Ebbing
    Home
    34 kvadrat
    Lifestyle
    Henrietta Fromholtz
    Lifestyle
    Makeup by Lina
    Mode
    Fanny Ekstrand
    Hälsa
    Josefines Yoga
    Mode
    Pamela Bellafesta
    Hälsa
    Foodjunkie
    Mode
    Mathilda Weihager
    Man
    Niklas Berglind