Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

FOAM ROLLER – MINA 10 BÄSTA TIPS!

Foam roller! Många av oss har en hat-kärleken till detta redskap och känner helt säkert igen smärtan under själva utförandet, men också den härliga känslan efteråt!

Men vad är det här för konstigt redskap och vad använder man den till?

Redskapet ersätter inte en massör eller naprapat, men kan själv behandla spända problemområden på kroppen. Ett enkelt och bra vardagsalternativ att själv använda, vid trötta, spända muskler. Träning och aktivitet är en otroligt viktig pusselbit i våra liv, då vi är skapade till att röra oss. Samtidigt kan för mycket belastning ge oss problem med försämrad rörlighet som ofta leder till smärta och sämre prestation. Man kan kalla foam rolling för en typ av själv-massage som släpper på muskelspänningar, stretchar senor, löser upp muskler och vävnader.

Tänk dig att du ska kavla en deg, på samma sätt kan du ”kavla” din kropp. Haha, lite märklig beskrivning men det är egentligen det som sker. Du använder din kroppsvikt för att sedan rulla över de områden som du känner behöver lösgöras och mjukas upp. För min del gäller det nästan hela kroppen, men oftast sitter det fruktansvärda knutar och spänningar runt ben och rump och höfter.

Mina 10 bästa tips! Att tänka på när man rullar,

  1. Slappna av i musklerna. Det första din kropp kommer göra är att spänna sig, vilket är helt normalt vid smärta och stelhet. Här är det viktigt att med hjälp av andningen slappna av – efter en stund kommer cirkulationen igång och smärtan försvinner gradvis ju mer du rullar ut musklerna.
  2. Rulla kontrollerat fram och tillbaka på området som du vill mjuka upp. Du kan också stanna upp och ”pressa” kvar på ett ställe för att sedan gå vidare och hålla kvar på nästa område.
  3. Ta dig gärna tid till den här typen av återhämtning. Det kommer enbart att göra gott och du kommer bland annat minska återhämtningstiden och förebygga skador. Lika viktigt som det är att träna, är det att ta hand om musklerna genom stretchning och avslappnande övningar.
  4. Köp gärna din egna roller och ta med dig till träningen. Det har blivit ett populärt redskap, så för att undvika köer på gymmet kan du enkelt plocka upp din och börja rulla!
  5. Rulla dig fram och testa olika ställningar. Ibland tar det lite tid att få in ”knycket”, där man verkligen känner in musklerna. Ge det lite tid.
  6. Till områden som ”mellan skulderbladen” eller andra delar som är svårare att komma åt använder jag en golfboll. Här snackar vi PAIN men gud så skönt efteråt!!
  7. Du kan också rulla innan ditt träningspass, det höjer upp kroppstemperaturen på ett väldigt skonsamt sätt samtidigt som det mjukar upp kroppen och gör den redo för belastning.
  8. Många upplver att dem blir bättre i sin träning efter att dem börjar använda foam rollern, testa och se vad du själv tycker!
  9. Har du alvarliga problem eller skada är det alltid bäst att rådfråga med en sjukgymnast eller liknande för att inte göra skadan värre.

10. Annars är den grymt prisvärd! Den finns i lite olika former och själv valde jag denna som ni ser på bilerna. Tycker personligen att den kommer åt lite djupare, men det är självklart en smaksak!


Foam Roller!! Many of us have a hate/love relationship forwards this tool, because of the pain during the performance, but also the lovely feeling afterwards!

So what is this strange tool and how can we use it?

The foam roller obversely can’t replace a masseur or a naprapat, however it can treat tense area. A simple and good everyday option to use yourself when working out a lot, or simply wanting to reduce some tension. Exercise and activity is an incredibly important piece of the puzzle in our lives, as you know we’re created to move. At the same time too much stress can cause problems and decrease mobility which can lead to pain and poorer performance. The foam roller is like a self-massage tool that releases muscle tension, stretching tendons, muscles and tissues.

My 10 best tips! To keep in mind when rolling,

  1. Relax in the muscles. The first thing your body will do is to respond with tension, which is quite normal when experiencing  pain and stiffness. It’s important to relax and use the breathing as a tool- after a while the circulation will start and the pain gradually disappears, the more you roll out your muscles.
  2. Roll back and forth on the area you want to soften. You can also stop and ”push” in one place and then move on and hold on to the next area.
  3. Please take time for this type of recovery. You’ll benefit from it and you’ll reduce the recovery time and prevent injuries. 
  4. Buy your own foam roller and bring it with to the gym/your training. It has become a popular tool, so to avoid queues at the gym you can easily pick up your own and start rolling!
  5. Try different positions and give it some time to get use to! 
  6. For areas like ”between the shoulder blades” or other parts that are more difficult to access, I use a medicine ball or a golf ball. It’s way more painful though, but lovely afterwards! 
  7. You can also roll before your workout, it raises body temperature in a very gentle way while softening your body and making it ready for stress.
  8. Many people think that they get better in their workouts after they start using the foam roller, try and see what you think!
  9. If you have serious problems or injury, it’s always best to consult a physiotherapist or avoid making the damage worse.
  10. Otherwise it’s very affordable and you can find it in a few different shapes!  

ADIDAS WARP KNIP

SNEAKERS ON √ SPORTS BRA ON √ SPOTIFY ON √  =  SPRINTS + STRENGTH TRAINING TIME!

Today I’m doing weight training, with focus on legs & butt and then, 20 sprints, 30 sec on/30 sec off the treadmill at the speed of speed 18 km/h


LÖPARSKORNA PÅ  SPORT BH √ SPOTIFY PÅ  = INTERVALLER + STYRKETRÄNING! 

Startar med ett ben- och rumppass och avslutar med 20 stycken intervaller på löpbandet á la 30 sek på/30 sek av – med hastighet 18km/h


Loving these new Ultra boost! I’ve actually never had a pair of adidas shoes before, happy to try these out! After a 5K spin I can definitely say that they’re my new favourites. Thumbs up!


Måste säga att jag ääälskar att springa i dessa Ultra boost – har faktiskt aldrig haft adidas förut, så det var riktigt kul att testa dessa! Efter mitt 5K löp blev jag positivt överraskad och har definitivt hittat nya favoriter. Tummen upp! 

TODAYS QUOTE: Self confidence is a super power. Once you start believing in yourself magic happens ! 

BEHÖVER MAN ÄTA KOSTTILLSKOTT OCH FUNKAR SUPERMAT?

Min mamma frågade mig om varför jag bland annat tog spirulina shots på morgonen och om det verkligen hjälpte att ta extra ”tillskott”. Hon undrade också om jag märkte någon skillnad på att äta så kallade ”superfoods”. Ni som har följt mig genom åren vet att jag har ätit ”ren mat” ganska länge och att min kost såg väldigt väldigt annorlunda ut för några år sedan.

Idag vet man att våra jordar inte längre är lika rika på näring och att det i sin tur påverkar odlingarna, också de ekologiska. Det kan exempelvis vara så att samma mängd grönsaker idag inte ger samma mängd näring som för bara 30-40 år sedan. Att vi idag ofta behöver äta större mängder, för att få i oss det samma.

Vidare tror jag att det viktigaste handlar om att testa sig fram till vad som passar en själv, som jag tidigare nämnt. För det som funkar för mig kanske inte alls funkar för dig. För mig tog det många år att rätta ut mina magproblem, men också att göra något åt det förfärligt dåliga immunförsvaret som jag hade.

Min personliga åsikt. Tror absolut att de flesta sjukdommar idag bror på just svagt immunförsvar (i magen) och inflammationer i kroppen, som mer än ofta är direkt länkade till dåliga vanor gällande kosten/livsstilen.

Idag lever många människor med samt (accepterar) dessa ”magproblem” och andra smärtor i kroppen som en del av vardagen. De tillåter sig själva att leva med den invanda rutinen att knäppa upp byxorna på eftermiddagen (á la ballog-mage), för att sedan upprepa samma sak dagen efter? Så var det i alla fall för mig.

Personligen märkte jag definitivt skillnad när jag började äta rent vegetariskt (i mitt fall i stort sett helt vegansk 90% av tiden), fritt från gluten, mejeriprodukter, mer ”supermat” samt olika typer tillskott som Magnesium, C-vitamin, D-Vitamin, B12 med flera, beroende på årstid m,m. Jag valde dock tidigt att inte kalla mig för ”vegan”, utan att leva samt lära en livsstil jag trodde på utan fängslande ramar. Sedan gjorde jag en hel del tester längs vägen, för att se vad just min kropp behövde mer/mindre av. Något jag alltid rekommenderat till andra att också göra, för att bli mer säkra på sitt personliga behov.

Jag vill tro att det inte var anden i flaskan som gjorde mig frisk, utan att det faktiskt var mina aktiva hälsoval som tog mig dit. För jag var konstant sjuk för några år sedan, konstant. Jag var förkyld och blev sjuk var och varannan månad. Så fort jag stod bredvid någon som var lite sjuk, tog det inte lång tid innan jag låg i sängen. Idag har jag varit helt frisk i snart 4-5 år, vilket är fantastiskt!

Jag brukar säga så här. 

1. Äter man dagligen en allmänt näringsfattig kost (här ingår enligt mig större mängder rött kött/socker/halvfabrikat) och piffar till gröten då och då med lite gurkmeja (aka trendig superfood) – är sannolikheten extremt liten att det faktiskt gör någon skillnad för hälsan i det stora hela.

2. Lite är bättre än inget. Säger vissa. Och ja, det kan jag hålla med om till viss del. Men som sagt, om kosten till 95% består av näringsfattigt innehåll så måste man också vara realistisk och inte tro att de sista 5%:en ”Supermat” kommer göra någon större skillnad. Men visst kan det vara positivt att lägga till nya råvaror, då det i längden kan leda till att man ersätter till det bättre.

3. Märker jag skillnad på att ta en spirulina shot en gång i månaden? Troligen inte. Om jag gör det varje dag i kombination med extra vitaminer/mineraler samt en ren näringsrik kost och en allmänt hälsosamt livsstil? Absolut. Märker man någon skillnad om man använder tandtråd en gång i månaden, eller om man gör det varje dag? Om man tränar en gång i månaden, eller 2-3 gånger i veckan? Lite så kan man tänka…..

Consistency is the key. I allt vi gör. När vi underhåller positiva beteenden, ser vi den verkliga skillnaden. Balansen måste vi själva skapa, kunskapen måste vi själva skaffa. Så mitt svar är ja. Jag tror att de allra flesta idag behöver extra boost och hjälp i kosten, inte minst behöver vi lära känna oss själva bättre och lära känna varningssignalerna från kroppen. Och ta dem på allvar.

Och hörrni. Är man tveksam till acai pulver och allt sådant kan man hitta en massa supermat i den nordiska naturen! Det finns så otroligt mycket mer att skriva om, men jag tror vi sätter en punkt där och fortsätter på tråden en annan gång!

Här kan ni se några tillskott som är med i mina dagliga rutiner för tillfället. Olika årstider, situationer gör att mina kosttillskott ändras – men jag går nästan aldrig utan att boosta insidan med extra näring. 


Please use google translate, here (click). ♥

Sassa Aslis webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Foodjunkie
Mode
Paulina Forsberg
Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Ida Warg
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Marie Serneholt
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Sassa Asli
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Fannie Redman
Man
Niklas Berglind