Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

SASSA ASLI

Mina favoriter

SE ALLT

HEALTHY SATURADAY SWEETS

Raw Chocolate – HERE / Kale Chips – HERE / Sesam Crackers – HERE / Coconut Water – HERE / Cocolate pumpkin seeds – HERE / Pukka tea – HERE

Lite lördagsgott i min smak! En bit raw choklad tillsammans med en flaska kokovatten och lite kale chips är vad jag mumsar på just nu, bästa hälsosamma valet för lite lördags snacks mys!

Njut helgen!
Sx


My kind of healthy Saturday sweets! Currently enjoying Raw chocolate along with a bottle of coconut water and some kale chips. I always find delicious and healthy choices for my snacking, there are so many good options today – you just have to pick and choose!

Enjoy this weekend!
Sx

Ad Links

 

 

HEADSTAND – SALAMBA SIRSASANA / HUVUDSTÅENDE

yogi
Salamba Sirsasana också kallad för huvudstående, är en position som utförs upp och ner.
Alltså en inversion, som kommer med många fördelar. Också en asana (position) som ser mycket svårare ut än vad den egentligen är, men kan ska inte bli lurad och testa utan att man vet vad man gör. Då det också kan leda till skada. Det är alltså väldigt viktigt att asanan för nybörjare utförs under säkra omständigheter, delvis under en yogalärares uppsyn. Detta är alltså inget man bara gör helt utan uppvärmning, utan kroppen behöver varsamt förberedas. Det är också därför inversions kommer i det avslutande skedet av yogaklasserna, för att förbereda kroppen för den sista delen, nämligen Savasana. Huvudstående är en asana som när den är rätt utförd, är ett kraftfullt verktyg för ökat välbefinnande. 

Personligen är det här en av mina absoluta favorit positioner, jag älskar känslan av att vara upp och ner. Tycker också att det förbättrar kroppskännedomen och förmågan att fokusera bättre. En riktig booster! 

Modifikationer som du kan göra

  • Börja med att bli van vid övningen genom att endast ha huvudet i marken och sakta lyfta upp rumpan mot taket, samtidigt som tårna är i marken och knäna något böjda.
  • Känn tryggheten av att göra positionen mot en vägg. När du sakta men säkert blivit mer van vid att befinna dig upp och ner, kan du sakta börja testa känslan av att släppa upp ett ben i taget.
  • På en yogaklass kan du be din lärare stå bakom dig som en ”vägg” samt hjälpa till att få upp dina höfter.

Fördelar som positionen kan bidra med

  • Kan förbättra ditt fokus samt koncentration
  • Stärker axlar, bål och ryggrad och ger en bättre kroppskännedom
  • Det är en boost för självförtroendet, genom att göra något vi vanligtvis inte gör längre som vuxna, att leka och befinna oss upp och ner
  • Förbättrar blodflödet till hjärnan


Vi spenderar så mycket tid sittandes och på våra ben att jag tror att lite tid upp och ner verkligen kan göra susen för humöret och vår hälsa! Ofta när vi blir äldre försvinner gärna vårt barnasinne, men med yogan och den ”lekfulla” delen av praktiken återuppväcks denna sidan hos oss. Det påminner i alla fall mig om att jag är så gammal som delvis min ryggrad är, men också hur jag väljer att se och tänka om mig själv.

 

Namaste ♥


 

Salamba sirsasana (headstand), is a position which is performed upside down. This is an inversion, which comes with many benefits. Also an asana (position) that looks much more difficult than it really is. It’s therefore very important for beginners to performe it under safe conditions,  I would suggest having a yoga teacher present. So this is not something you just do without warming up, the body needs to be prepared. This is also why inversion are in the final stage of the yoga classes, to prepare the body for the last part, Savasana.

Headstand is an asana which when performed correctly, is a powerful tool for increased well-being. Personally, this is one of my favorite positions, I love the feeling of being upside down. I also believe that it improves our body awareness and the ability to focus better.

Modifications that you can do

  • Start with getting used to the asana by only having your head on the ground and slowly lifting up your butt towards the ceiling, while your knees are slightly bend and toes are grounded on the floor.
  • Feel the security of performing the position against a wall. As you slowly become more accustomed to be upside down, you can slowly begin to explore the feeling of letting up one leg at a time.
  • In a yoga class, you can ask your teacher to stand behind you as a ”wall” and help bring up your hips.Benefits from this position
  • Can improve your focus and concentration
  • Strengthening shoulders, core and spine and give a better body awareness
  • It’s a self-confidence boost! Practicing something we usually do not do anymore as adults, to play and get upside down
  • Improves blood flow to the brain

I truly believe that it’s good for both our mental and physical health to play more! Often when we get older our ”playfulness” disappears, but with yoga we can bring it alive again. It sure do remind me that I am as old as my spine and also that age is how I choose to see and think about myself.

Namaste ♥

EMBRACE YOUR INNER GODDESS

Blogginlägg om hur vida lättklädda träningsbilder är ok eller ej har cirkulerat på nätet den senaste tiden. Personligen anser jag mig inte ha rätten att tala om för andra vad/eller hur träningsinspiration ska se ut, men jag tycker det är viktigt att frågan lyfts fram. Vi är alla olika och alla inspireras vi av olika saker, vilket är helt ok tycker jag. Som hälsoprofiler har vi absolut ett ansvar för hur vi väljer att förmedla ting och enligt mig är skillnaden mellan avklätt och avklätt ganska så tydligt, men för andra kan det vara svårt att urskilja, vilket är förståligt. Speciellt för unga och kanske lättpåverkade, utan någon hälsosam självbild med i bagaget.

En vältränad tjej som lägger upp en hel del lättklädda träningsbilder genom sina sociala medier kan få mycket skit, samtidigt som en annan överviktig yoga tjej med sina lättklädda bilder får en massa credd. Var går egentligen gränsen? Vad är för sexigt och vem har lov att visa naket och vara stolt över sin kropp? Var går gränsen för hur vi sexualiserar våra kroppen? Vem får synas och vem inte? Varför är en viss typ av nakenhet ok och en annan inte?

Jag tror på balans. Jag tror på att behandla sig själv och sin kropp med respekt. Att omfamna den vackra skapningen från insidan och ut. Inte minst att välja det man vill ha i sina flöden, lättklätt som påklätt.

Jag tror på att omfamna våra gudomligt vackra kvinnokroppar (manskroppen likaså), att ge oss tillåtelse att känna, göra, att röra oss så som vi vill, att ta dansklasser i Heels Intensive och fullkomligt agera ut den inre kvinnligheten (vad det nu än är för dig) som i videon till exempel.

Fullkomligt älskar energin som Aisha (dansläraren i klippet) förmedlar. För mig strålar hon styrka, för någon annan kanske hon inte gör det alls. När den här videon dök upp i mitt flöde kunde jag inte annat än stanna upp, och köra några moves. Men visst fick det mig också att tänka. Någonstans tycker jag det är tråkigt att naket eller ”sexigt” har blivit så tabu och fult, när det kan vara så fint och kraftfullt. Varför ska vi vara hårda och dömande mot våra kroppar, varför är det inte ok att träna i sport bh (om man nu vill det) eller ta bilder där vi ”visar” våra starka kroppar, yogis som fitnesstjejer?

Men visst, ibland kan vara svårt att veta var gränsen går och allt handlar väl egentligen om resan som vi alla gör genom livet. Det här med att klura ut vad som känns rätt för oss och inte, vad vi står för och inte. Lite tankar från mig, kanske inte super strukturerat men ibland vill man bara skriva av sig. Hoppas ni kan fånga energin i videon och ta den med er som positiv boost!

Dela gärna era tankar i kommentarsfältet kring det här ämnet eller vad ni tycker om klippet!

Sx

Sassa Aslis webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Sophia Anderberg
Lifestyle
Emelie Walles
Home
Jannike Ebbing
Hälsa
Sassa Asli
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Foodjunkie
Hälsa
Joanna Swica
Lifestyle
Evelina Andersson
Lifestyle
Sara Che
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Hälsa
Jenny Sunding
Mode
Imane Asry
Home
34 kvadrat
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Fanny Ekstrand