Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

EN GUIDE TILL ATT BÖRJA ÄTA RENT – DEL 2

Börja med att införa en ny vana.

1) Planera din shopping. Vad har du hemma och vad behöver handlas in för att du ska slippa ta till nödlösningar. Att äta bra innebär lite insats i början. Kolla upp olika butiker och handla en del hos bonden, på marknad, i butiker och på nätet.

2) Handla på rea. Häng med i butikerna du handlar i, finns nästan alltid en hörna med nedsatta varor, eller som redan har passerat bäst före datum. Tänk också på att mat som har passerat bäst före inte alls behöver vara dålig! Lukta, känn och smaka – på det här sättet bidrar du också till mindre soppor och kastad mat!

3) Prata med familjen. Om du har en familj så kan det vara fin att tillsammans sätta sig ner och prata om vad ni kan tänka er göra för förändringar. Ni kan t.ex. börja med att byta ut lördagsgodiset mot godare sockerfria alternativ. Blanda dina nya favoritråvaror med gamla, tills du helt eller delvis går över till ”ren” mat. Är du själv kan du kanske lättare starta din resa, då du bara behöver tänka på dig. Gör matlådor, planera ut dagen innan vad du ska äta nästa dag. Ha alltid nyttiga alternativ till mellanmål i väskan.

4) Lär dig lyssna till kroppen. Innan du börjar ändra på din kost kan det vara fint att ta en vecka och verkligen känna efter hur din kropp reagerar på den maten du äter. Skriv ner, lyssna och känn efter. När känner du att reaktionerna kommer? Har du några ”allmänna” problem i vardagen (trötthet, lite energi, nedstämdhet osv) som du känner till och kan skriva ner. Vad får du ont av att äta? Lyssna och skriv och börja sedan att byta ut råvarorna sakta men säkert.

5) Försök dra ned på socker och salt i maten. Smaklökarna blir tyvärr totalt avtrubbade med tiden efter för hög konsumtion av raffinerat socker. Och ”övergångsperioden” tar lite tid att vänja sig vid, men det går! Man måste bara hålla ut! Efter nästan ett helt liv med tron om att allt ska smaka sött och salt börjar en ny period i livet. Att börja smaka på maten och dess naturliga smaker och att njuta av sånt som man tidigare trodde eller tyckte smakade illa – är en ganska så mäktig upplevelse!:) Kroppen kommer att med tiden reagerar positivare på naturliga livsmedel och vilket i sin tur ge bättre välmående.

Bilden ovan är mat som min mamma gjorde till mig och Magnus igår när vi körde hem från Sverige (7 timmar i bil). Tyvärr är alternativen på bensinstationerna katastrofala och att göra mat själv blir en självklarhet för oss. Som sagt återigen handlar det om planering, tråkigt tycker vissa – underbart tycker jag som kan njuta av mat som min kropp bara älskar! Mycket handlar om inställningen och när den är på plats kan inget gå fel;)

Fortsättning följer…

EN GUIDE TILL ATT BÖRJA ÄTA RENT – DEL 1

DSC_0018DSC_0032

Ni är som sagt många som har hört av er och önskat fler inlägg om hur man börjar med en renare kost. Senare i Oktober kommer jag lansera en hemsida där ni kan köpa olika typer av tjänster – där bland hjälp med kosten. Dock vill jag att ni ska kunna använda den här bloggen som en källa där ni kan hämta kunskap och tips till hur ni kan byta ut och välkomna ett nytt sätt att tänka/äta. Självklart är det upp till dig vad du vill införa i din vardag och allt jag säger och gör kanske inte passar just dig, men var inte rädd för att testa, för om det inte passar så kan man alltid gå tillbaka.

 

I den här guiden kommer du få lite mer insyn på vad jag anser är att äta rent. Många gånger kan det vara svårt att följa det till punkt och pricka 365 dagar om året, men man gör det bästa med det man har och det man kan. Att det sedan slinker ner något då och då som kanske inte är ”ren mat” är ingen stress, det viktiga är att man lyssnar till kroppen och faktiskt gör aktiva val den större delen av tiden. Vissa tycker det passar med 80/20 regeln, andra bara gör – jag tillhör dem som bara gör. Dels för att jag mår bättre samt kan prestera bättre dels för att jag med det jag vet idag inte skulle kunna tänka mig att gå tillbaka.

 

Att äta rent enligt mig är att äta livsmedel som är:

    • Så naturliga som möjligt. Gärna rå, obehandlade, färska och fria från (skadliga) och onödiga tillsatser som t.ex bekämpningsmedel, hormoner, GMO ( alltså att dem inte är genetiskt modifierade eller totalt förstörda av det höga halten av socker (raffinerat). 

 

 

    • Näringsrik mat – bland annat Supermat. Ett intresse som börjar växa sig starkare och starkare bland folk, vilket är grymt! Koncentrerad näring från ekologiska odlingar (vilda bär/frukter/oljor/pulver) som faktiskt ger näring, till skillnad från den 9 månader gamla frukten som man köper på willys. Nötter & kokosolja 2 av flera extremt viktiga källor till nyttiga essentiella fettsyror. För att inte glömma färglada frukter och grönsaker.

 

 

    • Mindre köttkonsumtion. Idag äter sig människor sjuka på kött (det har till och med dubblats sedan 80-talet) i tron om att det är vad vi är skapade till att äta dagligen  i ganska stora mängder och då gäller det speciellt rött kött. Människan har också skapat en köttindustri som är så omänskligt, att det är dags att vi alla börjar tänka mer på våra djur och börjar äta mer grönt!

 

 

    • Ta mer ansvar för vår planet dess invånare. Med all kunskap vi har möjlighet att få tag på idag så är det vårt ansvar som konsumenter att vara kritiska och tänka på frågor som rör, transporter, odlingar, kemiska (skadliga) bekämpningsmedel,  arbetsförhållanden på odlingarna (fairtrade),  bekämpningsmedel osv. Många som jag pratar med tror att deras insats inte spelar någon roll, vilket är fel. Vi kan inte alltid agera perfekt, men vi kan göra något och din handling gör skillnad – så tvivla aldrig på det!

 

Sedan kommer vi till en sista punkt som jag också ville ta upp i det här inlägget.

    •  Produkter fria från gluten, mjölk och socker. Idag har människor ”vant” kroppen till att alltid gå runt och alltid ha ont i magen, ha svullen mage, gasig mage och vara allmänt trötta och ha inre ”osynliga” inflammationer (omkring 80 % av kroppens samlade immunförsvar sitter just i magen). Det behöver inte vara så, men som med allt annat måste vi själva ta dem valen i våra liv. Vissa behöver en diagnos i handen för att börja eliminera. Andra lyssnar på kroppen och handlar därefter. Din kropp – ditt tempel.

 

Fortsättning följer i nästa inlägg…..

 

INSPIRATION

God morgon tjejer! Är ni uppe lika tidigt som jag?:) Bra! Om ni har följt bloggen så vet ni att jag mer än gärna är uppe och kvittrar innan alla andra har vaknat!

Flera har frågat hur jag orkar med mina dagar? Hur energin finns där? Hur jag kan sova så lite? Mitt svar brukar vara följande…

1) Att göra något man älskar varje dag, att jobba med sin passion – bara där får man massa energi. Än att gå till ett jobb där man inte trivs, eller umgås med energitjuvar.

Tips:
Välj dina vänner. Våga sätta krav till människor. Tacka nej till folk som alltid tar mer än vad dem ger. Byt jobb om du inte trivs, ta makten över ditt liv. Enklare sagt en gjort, men allt är möjligt om man vill.

2) Min kost. Jag har ett extremt stort intresse i att utforska hur vi moderna människor kan gå till väga för att få ut maximalt av vår förmåga och hur vi kan leva för att förebygga sjukdomar och infektioner. En av pusselbitarna är maten jag äter och att jag lyssnar till min kropp när den ger mig olika typer av signaler. Min frukost (som ni ser på bilden ovan) precis som mina andra måltider är proppade med ren näring. En kost fri från gluten, mjölk och socker kan vara svaret för många – precis som det var för mig. Jag är helt övertygad om att kosten är en av grundpelarna för bättre hälsa och mer energi i vardagen.

3) Träning. Säkert ingen nytt för er. Varje dag gör jag någon form av aktivitet (yoga=aktiv vila). Nu när hösten är här så går jag alltid in i bastun efter träningspasset och sedan slänger jag mig i iskallt vatten. Detta göra jag efter varje pass. Ingen tvekan om att det ger energi!

4) Min sömn. Jag sover otroligt tungt och djupt, så personligen behöver jag inte sova 8 timmar för att känna mig utvilad. Gäller att släppa allt när man lägger sig för att verkligen känna ro och låta kroppen och huvudet vila.

Skulle egentligen kunna fortsätta med olika knep som jag använder mig av, men det får bli i ett annat inlägg. Nu ska jag snart snart gå och träna:) Vinnaren av tävlingen får ni veta i nästa inlägg! Stor kram, Sassa

Sassa Aslis webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Foodjunkie
Mode
Paulina Forsberg
Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Ida Warg
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Marie Serneholt
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Sassa Asli
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Fannie Redman
Man
Niklas Berglind