Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

Boosta din hälsa med Supermat – mina 6 tips!

Supermat har varit ett hett ämne på folks läppar de senaste åren. Det har varit många skeptiker som har uttalat sig om det och till och med kallat det för ”Hokus Pokus” och slöseri med pengar. Men i grunden är det endast mat från naturen som är extra fullspäckade med nyttiga näringsämnen, vitaminer, bra fetter och antioxidanter. Rena råvarorna som de flesta har hemma i kylskåpet och i skafferiet – utan att kanske veta om det!

Behöver man verkligen köpa en massa dyra pulver? Svar nej, och man behöver heller inte fokusera på att ta bort en massa råvaror – inte heller ersätta om man inte vill. Man kan bara börja med att boosta kosten man redan äter.

Att addera några riktiga näringsbomber i form av så kallad supermat till den dagliga kosten kan också påverka hälsan positivt! Nedan har jag listat 6 (+1) olika råvaror som jag rekommenderar!

Rödbeta
Rödbetor kan påverka den fysiska prestationsförmågan och samtidigt hjälpa kroppen (levern) att avgifta. Ni har kanske hört att elitidrottare käkar en del rödbetor eller dricker rödbetsjuice? Det är nitratet i rödbetsjuicen som minskar syreförbrukningen och gör att kroppen behöver mindre syre  genom att använda det mer effektivt- vilket gör att uthålligheten kan förbättras vid aktivitet. Själva rödbetan, innehåller bland annat järn, folsyra, nitrat, C-vitamin, kalium och magnesium. Supermat? Absolut!

Spirulina
Innehållet i algen spirulina är väldigt näringstätt och proteininnehållet högt med hela 60-80% protein. Spirulina innehåller dessutom alla de aminosyror vi människor behöver, med bra källor till vitamin B12 och järn. Som tillskott är den väldigt potent och det behövs alltså väldigt lite för att få god effekt på hälsan, man behöver alltså inga stora mängder. Även ett bra tillskott för vegetarianer och veganer! Jag varier mellan att ta en shot spirulina, till att ibland käka i tablettform men även som boost i både mat och smoothies.

Blåbär
Blåbär som vi har riktigt med i våra svenska skogar är ett riktigt superbär! Bären är bland annat rika på antioxidanter (starka soldater) som skyddar kroppens celler från (fria radikaler), delvis för yttre påfrestningar som avgaser och sådant som kan orska tidigt åldrande. Blåbär innehåller även C- och B-vitamin, samt mineralerna kalcium och magnesium, som bidrar till att stärka skelettet. Blåbär är även blodrenande och främjar ögonhälsan.

Chlorella
En alg som är min personliga favorit att använda i perioder! Det innehåller många viktiga vitaminer och mineraler. Den har även en kraftfull förmåga att avgifta kroppen från toxiner och stärka kroppens immunförsvar. Algen har speciellt förmåga att ta med sig tungmetaller ut från systemet, vilket är riktigt häftigt! Just Chlorella tar jag alltid med mig när jag reser!

Spenat
Ingen missade nog att spenat var Karl-Alfreds sin supermat! Genom att äta av det fick han sin styrka – en grönsak som helt klart förtjänar sitt goda rykte! Spenat är som ni kanske känner till känt för att innehålla mycket järn, men precis som många andra gröna bladgrönsaker är även spenat en bra källa till kalcium som i sin tur är bra för att stärka våra skelett! Spenat är även toppen att ha som bas i smoothies!

Grantäpple
Som iranier blev jag tidigt introducerad till denna (sura men goda!) superfrukt! Den är starkt antiinflammatorisk boostad med aminosyror, C-vitamin, kalium och folsyra. Det klarröda innehållet är även extremt fullspäckad med skyddande antioxidanter ur gruppen polyfenoler och där särskilt sorten flavonoider som man även hittar i bland annat rå kakao och grönt te och som kan skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar, högt kolesterol och högt blodtryck. Det är gott att ha i smoothies, strösslandes på glass, sallader, eller ha det i – eller på – efterrätter!

Aktiverad svatkå
Ni har säkert inte missat det ”nya” i hälsovärlden, nämligen aktiverad svartkål (charcoal). Det har länge använts för sina goda egenskaper men har nu blivit väldigt populärt att använda som tillskott, i tandkräm, schampon och andra skönhetsprodukter. Kålet har en förmåga att avlägsna toxiner som bland annat tungmetaller och kemikalier från kroppen. Den sägs även vara bra för att balansera hormoner. Själv drack jag det som shots på hälsorestaurangerna i Asien och hemma har länge använt det som tandkräm, då det avlägsnar beläggningar – vilket för mig har gett fina resultat! 
Mat som medicin…
Färgstarka, naturliga råvaror som innehåller starka färgpigment skyddar våra celler mot yttre angrepp  och med det menar jag stressen som vi utsätter våra kroppar för som påverkar oss men även avgaserna och strålningen som vi blir utsatta för. När vi sedan tränar, svettas och rör oss mycket förbrukas det stora mängder mineraler och vitaminer i våra kroppar vilket gör det viktigt att komplettera med bra mat så att kroppen håller och fungerar ordentligt. Helheten är alltid det viktigaste menar jag, att få i sig en del av allt och inte en massa av specifikt en sak. Det är aldrig bra att konsumera för mycket av endast en råvara, då kan till och med det ”hälsosamma” bli skadligt. Satsa på variation och testa dig fram, mat är kul! 

Sanningen bakom mjölkindustrin och varför mjölkprodukter kan vara skadligt för människor

Mjölk ger starka tänder och skelett, fick vi lära oss som barn. Det var tydligt beskrivet i hemkunskapsböckerna och det var omöjligt för oss barn som gick i skolan att missa. Det fanns inget att ifrågasätta. Propagandan följde med hem till oss alla.

Varning för starka bilder i videon.

Sverige samt Finland är några av de länder i världen där det konsumeras mest mejeriprodukter, man skulle kunna tro att människorna här hade det starkaste skelettet i världen, men så är det tyvärr inte. Istället toppar Sverige listan av de länder med mest benskörhet och studier från bland annat Uppsala universitet där forskarna följde 61 000 kvinnor och 45 000 män såg man tydliga kopplingar mellan konsumtion av mjölk, ökad dödlighet samt ökad risk för skelettfrakturer. I artikeln kan man bland annat läsa att för varje glas mjölk som en kvinna drack per dag ökade hennes dödlighetsrisk med 15 procent. För en man ökade risken med tre procent.

Många menar att mejeriprodukter kan innehålla goda näringsämnen och självklart kan det vara så! Men det många missar är att komjölken är till för kalvarna. Komjölken består bland annat av extremt stora mängder växthormoner (östrogen) som är till för kalvarna att dricka för att växa och bli stora tunga kor och för oss är det en föda som är svår att bryta ner, då många saknar dessa ensymer i magen. Effekten i oss människor blir bland annat att våra skelett kalkas ur och sedan kan man diskutera vad så stora mängder östrogen gör med våra kroppar och vilka sjukdommar vi kan utveckla. Vidare pumpas även korna med antibiotika och annat dåligt samtidigt som mjölken pastöriseras. Resultatet ser vi sedan i mjölkhyllorna á la ARLA. Och den mjölken ska vi sedan tåla…

I Sverige äter man mjölkprodukter till nästan alla måltider. Dricker mjölk och alla möjliga ostar till maten. Kvarg, yoghurt och keso propageras som fitnessmat med sitt höga ”proteininnehåll” och grädden får vi inte glömma, – ”beroendet” blir ett faktum. Samtidigt klagar de flesta över magont (IBS), trötthet, problem med lederna, huden som får utslag, hjärndimma som spökar och en himla massa pruttar – men man skyller det tyvärr heller på allt det andra än….mjölken.

Mjölkindustrin matar samhället med tron om att mjölken är bra, glutenindustrin vill få oss att tro att bröd (hela 6-8 skivor bröd per dag) är hälsosamt och läkemedelsindustrin flaggar positivt för syntetiska P-piller och andra mediciner. Idag ser vi dock starka kopplingar till ökad dödlighet och sjukdomar pågrund av dessa påståenden, men jag vill tro att människor så småningom börjar intressera sig mer för detta.

Idag vet nästan alla att rött kött är skadligt, det går sakta men vi går framåt….

Återigen, mjölken från korna är till för kalvarna. Bröstmjölken från våra mammor för spädbarn. Giraffmjölken till giraffungar, hundmjölken till valpar, kattmjöken till kattungar. Inga andra djur diar (dricker mjölk) som vuxna så som vi människor gör och inte skulle vi heller se andra djurarter dricka andra djurarters mjölk? Varför har det då normaliserats för oss vuxna…?

Dr. Michael Klaper berättar om mjölk, och bland annat kopplingen mellan så stora mängder mejeriprodukter och bröstcancer samt för tidig pubertet hos flickor.

Att vi människor har konsumerat komjölk i alla dessa år är bland annat pågrund av att det har blivit socialt accepterat. Men om jag skulle ställa fram giraff/hund eller råttmjölk i ett glas skulle folk nog backa. Det här är kraften bakom propagandan. 

Och själva livet som mjölkkor….ja, den kan ju också starkt ifrågasättas. För inte ligger korna i gräset och lullar. Kalvarna blir snabbt separerade från mammorna. I verkligheten lever de fruktansvärt tuffa liv och utsätts för både det ena och det andra (refererar till videon), endast för att mjölken ska säljas till oss som inte ens behöver det och till och med tar skada av det.

Med stark efterfråga efter dessa produkter utsätt djuren för orimliga påfrestningar! På samma vis som kycklingar inte normalt sett producerar så extremt många ägg per år (läs det inlägget här), producera kor heller inte den mängden mjölk per år. Så varför ska vi utsätta dem för det?

Vidare skriver Bertil Wosk, Behöver människan dricka mjölk? Nej, kalcium finns rikligt och lättupptagligt i bl.a. gröna bladgrönsaker, nässla, groddade linser, mandlar, paranötter, sesamfrön, solrosfrön plus olika alger som arame, dulse, hijiki, kelp och wakame. I sesamfrön finns betydligt mer kalcium än i mjölk. Ekologiska livsmedel är en självklarhet.”

Vill man läsa en studie kan man göra det här. Vill man läsa hela artikeln om vad Bertil Wosk, VD Holistic AB har skrivit om mjölk kan man göra det här. 

Min intention är som alltid att visa på flera perspektiv, men också ifrågasätta vad som anses vara status – vi måste kunna prata om allt. Det är så vi växer och kommer framåt tror jag, när vi vågar tänka om och tänka nytt! Alla kanske inte vill ta aktiva val gällande detta, vilket är helt ok – men då vet man i alla fall vad man tackar ja till och det menar jag är det absolut viktigaste. Aktiva val är bättre än passiva val. 

Hur tänker ni kring mejeriprodukter?

senaste från Hälsa

10 tips till varför du ska använda en foam roller!

Foam roller! Många av oss har en hat-kärleken till detta redskap och känner helt säkert igen smärtan under själva utförandet, men också den härliga känslan efteråt!

Men vad är det här för konstigt redskap och vad använder man den till?

Redskapet ersätter inte en massör eller naprapat, men man kan själv behandla spända problemområden på kroppen. Ett enkelt och bra vardagsalternativ att själv använda, vid trötta, spända muskler. Träning och aktivitet är en otroligt viktig pusselbit i våra liv, då vi är skapade till att röra oss. Samtidigt kan för mycket belastning ge oss problem med försämrad rörlighet och cirkulation som ofta leder till smärta och sämre prestation. Man kan kalla foam rolling för en typ av själv-massage som släpper på muskelspänningar, stretchar senor, löser upp muskler och vävnader.

Tänk dig att du ska kavla en deg, på samma sätt kan du ”kavla” din kropp. Kanske lite märklig beskrivning men det är egentligen det som sker. Du använder din kroppsvikt för att sedan rulla över de områden som du känner behöver lösgöras och mjukas upp. För min del gäller det nästan hela kroppen, men oftast sitter det hårda knutar och spänningar runt höfter ben och rumpa.

Mina 10 bästa tips! Att tänka på när man rullar,

-Slappna av i musklerna. Det första din kropp kommer göra är att spänna sig, vilket är helt normalt vid smärta och stelhet. Här är det viktigt att med hjälp av andningen slappna av – efter en stund kommer cirkulationen igång och smärtan försvinner gradvis ju mer du rullar ut musklerna.

-Rulla kontrollerat fram och tillbaka på området som du vill mjuka upp. Du kan också stanna upp och ”pressa” kvar på ett ställe för att sedan gå vidare och hålla kvar på nästa område.

-Ta dig gärna tid till den här typen av återhämtning. Det kommer enbart att göra gott och du kommer bland annat minska återhämtningstiden och förebygga skador. Lika viktigt som det är att träna, är det att ta hand om musklerna genom stretchning och avslappnande övningar.

-Köp gärna din egna roller och ta med dig till träningen. Det har blivit ett populärt redskap, så för att undvika köer på gymmet kan du enkelt plocka upp din och börja rulla! Men framförallt, se till att ha en hemma!

-Rulla dig fram och testa olika ställningar. Ibland tar det lite tid att få in ”knycket”, där man verkligen känner in musklerna. Ge det lite tid.

-Till områden som ”mellan skulderbladen” eller andra delar som är svårare att komma åt använder jag en golfboll, eller en medicinboll. Här snackar vi PAIN men gud så skönt efteråt!!

-Du kan också rulla innan ditt träningspass, det höjer kroppstemperaturen på ett väldigt skonsamt sätt samtidigt som det mjukar upp kroppen och gör den redo för belastning.

-Många upplver att får ut mer av träning efter att dem börjar använda foam rollern, testa och se vad du själv tycker!

-Har du alvarliga problem eller skada är det alltid bäst att rådfråga med en sjukgymnast eller liknande för att inte göra skadan värre.

-Annars är den grymt prisvärd! Den finns i lite olika former och personligen gillar jag dem som är lite hårdare!

 

Sassa Aslis webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Marie Serneholt
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
By Momo
Home
Jannike Ebbing
Hälsa
Joanna Swica
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Paulina Forsberg
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Sassa Asli
Hälsa
Jenny Sunding
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Emma Danielsson
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Man
Niklas Berglind