Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

10 BRA TIPS TILL GODA SMOOTHIES

1. Använd dig av så färska och mogna ingredienser som möjligt. Ruttna frukter och grönsaker som har börjat sjunga på sin sista visa smakar ofta inte bättre i en smoothie.

2. Försök att använda dig av frukter och grönsaker efter säsong och helst lokalt (ekologiskt) odlade. Det ger ofta bättre smak, man slipper de väldigt skadliga gifterna och man hjälper till att stödja bonden som väljer att odla ekologiskt!

3. Tänk på att inte skära upp frukter och grönsaker för lång tid i förväg, då börjar de att torka/ruttna och blir mindre saftiga. En del vitaminer förstörs snabbt när de utsätts för luft/syre, så undvik att göra din smoothie samtidigt som du gör en massa annat.

4. Smoothies smakar oftast som bäst när de serveras kalla, tycker jag. Om du inte vill mixa i is eller frysta ingredienser, kan du istället ställa in glaset i kylskåpet och det samma gäller med vattnet, mandelmjölken och kokosvattnet. Ta ut det det du ska använda från kylskåpet när du ska göra smoothien, så att det inte står ute för länge. Med det är en smaksak! 

5. När du ska tillsätta starka kryddor som t.ex. ingefära eller chili, är det alltid bättre att ta för lite än för mycket. Blanda i halva den angivna mängden, smaka och tillsätt sedan mer vid behov.

6. Stoppa blundern och ta smakprover med din sked och se vad du kan tillsätta mer av under tiden som du gör din smoothie.

7. För att få smoothin jämt blandad kan du skära ingredienserna innan, till jämnstora bitar. De behöver inte vara fintärnade, men tillräckligt så att det inte fastnar i mixern. Det här gäller om du inte har en blender med stark motor.

8. Om du vill ha extra sötma i smoothien kan du använda dig av t.ex. lite dadlar, lucuma pulver eller söta frukter som banan. Undvik gärna vitt socker.

9. Använd dig av kokosvatten, mandelmjölk, hampamjölk, sesammjölk, rismjölk, chiamjölk för att prova något nytt.

10. Var inte rädd för att experimentera. Prova dig fram med olika bär och frukter. Det är alltid kul att testa sina smaklökar och prova något nytt! Njut av smootihes i alla färger och smaker!

Håll koll i Kategorin ”smoothies”, för smarriga smoothierecept!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
0kommentarer

    senaste från Hälsa

    Sassa Aslis webbshop
    Dölj
    metro mode weekly

    Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

    Hälsa
    Sassa Asli
    Hälsa
    Ida Warg
    Lifestyle
    Elin Johansson
    Home
    34 kvadrat
    Lifestyle
    Tess Montgomery
    Home
    Andrea Brodin
    Mode
    Paulina Forsberg
    Mode
    Mathilda Weihager
    Lifestyle
    Henrietta Fromholtz
    Hälsa
    Foodjunkie
    Mode
    Petra Tungården
    Lifestyle
    Susanne Barnekow
    Mode
    Pamela Bellafesta
    Lifestyle
    Linn Herbertsson
    Lifestyle
    Makeup by Lina
    Lifestyle
    Josefin Dahlberg
    Hälsa
    Fannie Redman
    Mode
    Fanny Ekstrand
    Hälsa
    Josefines Yoga
    Mode
    Emma Danielsson
    Lifestyle
    Sandra Beijer
    Man
    Niklas Berglind