Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

MONDAY MANTRA

I love myself, therefore I choose to live an active and healthy lifestyle 

Det finns oändligt många sätt att visa sig själv uppskattning på och alla (förhoppningsvis) gör vi det på olika sätt, varje dag. I den här veckans Monday Mantra vill jag belysa valet av att visa sig själv kärlek genom att vara aktiv och välja ett hälsosamt liv. För varje gång vi väljer att snöra på oss skorna, rulla ut yoga mattan, lägga till mer grönt i vår kost – gör vi en aktiv handling för vår hälsa, vilket enligt mig visar på tacksamhet, respekt och beundran gentemot oss själva.

För varje gång som vi återupprepar Mantrat ovan och för varje gång vi gör något i hälsans namn säger vi JA till mer kroppsligt och mentalt välbefinnande, livskraft, styrka och energi! Vi är som energier i rörelse och när vi slutar att röra på oss, äta mer skräp så kan diverse blockeringar uppstå, som inre infektioner av olika dess slag samtidigt som ting kan upplevas mörkare, svårare och mindre lyckat. Genom att avsätta egentid till sådant som får oss att mår bra, väljer vi livet som i sin tur väljer oss. En vacker spiral som bara vi har makten att sätta fart på!

Välj dig och din hälsa. Du kommer få så mycket magiskt tillbaka ♥
Sx


There are endless ways to practice self-love and self-care and (hopefully) we all do it in different ways, everyday. In this week’s Monday Mantra I want to highlight the choice of showing yourself love by being active and choosing an active and healthy lifestyle. Every time we choose to lace our shoes, roll out the our yoga mat, add more vegetables in our everyday diet – we make an active effort for our health, which I believe shows gratitude, respect and admiration towards ourselves.

Every time we reiterate the mantra above, and every time we do something in the name of health, we say YES to more physical and mental well-being, vitality, strength and energy! We are like energies in motion and when we stop to move around, eat more junk foods we make it easier for us to see things with darker glasses, experience things more difficult, less successful and maybe develop different kinds of infections in out bodies. By prioritizing time to the things that make us feel good, we choose life, which in turn will choose us. A beautiful spiral that only we have the power to get going!

Choose you and your health. You will get so much amazing thing in return ♥
Sx

HEALTHY SATURADAY SWEETS

Raw Chocolate – HERE / Kale Chips – HERE / Sesam Crackers – HERE / Coconut Water – HERE / Cocolate pumpkin seeds – HERE / Pukka tea – HERE

Lite lördagsgott i min smak! En bit raw choklad tillsammans med en flaska kokovatten och lite kale chips är vad jag mumsar på just nu, bästa hälsosamma valet för lite lördags snacks mys!

Njut helgen!
Sx


My kind of healthy Saturday sweets! Currently enjoying Raw chocolate along with a bottle of coconut water and some kale chips. I always find delicious and healthy choices for my snacking, there are so many good options today – you just have to pick and choose!

Enjoy this weekend!
Sx

Ad Links

 

 

HEADSTAND – SALAMBA SIRSASANA / HUVUDSTÅENDE

yogi
Salamba Sirsasana också kallad för huvudstående, är en position som utförs upp och ner.
Alltså en inversion, som kommer med många fördelar. Också en asana (position) som ser mycket svårare ut än vad den egentligen är, men kan ska inte bli lurad och testa utan att man vet vad man gör. Då det också kan leda till skada. Det är alltså väldigt viktigt att asanan för nybörjare utförs under säkra omständigheter, delvis under en yogalärares uppsyn. Detta är alltså inget man bara gör helt utan uppvärmning, utan kroppen behöver varsamt förberedas. Det är också därför inversions kommer i det avslutande skedet av yogaklasserna, för att förbereda kroppen för den sista delen, nämligen Savasana. Huvudstående är en asana som när den är rätt utförd, är ett kraftfullt verktyg för ökat välbefinnande. 

Personligen är det här en av mina absoluta favorit positioner, jag älskar känslan av att vara upp och ner. Tycker också att det förbättrar kroppskännedomen och förmågan att fokusera bättre. En riktig booster! 

Modifikationer som du kan göra

  • Börja med att bli van vid övningen genom att endast ha huvudet i marken och sakta lyfta upp rumpan mot taket, samtidigt som tårna är i marken och knäna något böjda.
  • Känn tryggheten av att göra positionen mot en vägg. När du sakta men säkert blivit mer van vid att befinna dig upp och ner, kan du sakta börja testa känslan av att släppa upp ett ben i taget.
  • På en yogaklass kan du be din lärare stå bakom dig som en ”vägg” samt hjälpa till att få upp dina höfter.

Fördelar som positionen kan bidra med

  • Kan förbättra ditt fokus samt koncentration
  • Stärker axlar, bål och ryggrad och ger en bättre kroppskännedom
  • Det är en boost för självförtroendet, genom att göra något vi vanligtvis inte gör längre som vuxna, att leka och befinna oss upp och ner
  • Förbättrar blodflödet till hjärnan


Vi spenderar så mycket tid sittandes och på våra ben att jag tror att lite tid upp och ner verkligen kan göra susen för humöret och vår hälsa! Ofta när vi blir äldre försvinner gärna vårt barnasinne, men med yogan och den ”lekfulla” delen av praktiken återuppväcks denna sidan hos oss. Det påminner i alla fall mig om att jag är så gammal som delvis min ryggrad är, men också hur jag väljer att se och tänka om mig själv.

 

Namaste ♥


 

Salamba sirsasana (headstand), is a position which is performed upside down. This is an inversion, which comes with many benefits. Also an asana (position) that looks much more difficult than it really is. It’s therefore very important for beginners to performe it under safe conditions,  I would suggest having a yoga teacher present. So this is not something you just do without warming up, the body needs to be prepared. This is also why inversion are in the final stage of the yoga classes, to prepare the body for the last part, Savasana.

Headstand is an asana which when performed correctly, is a powerful tool for increased well-being. Personally, this is one of my favorite positions, I love the feeling of being upside down. I also believe that it improves our body awareness and the ability to focus better.

Modifications that you can do

  • Start with getting used to the asana by only having your head on the ground and slowly lifting up your butt towards the ceiling, while your knees are slightly bend and toes are grounded on the floor.
  • Feel the security of performing the position against a wall. As you slowly become more accustomed to be upside down, you can slowly begin to explore the feeling of letting up one leg at a time.
  • In a yoga class, you can ask your teacher to stand behind you as a ”wall” and help bring up your hips.Benefits from this position
  • Can improve your focus and concentration
  • Strengthening shoulders, core and spine and give a better body awareness
  • It’s a self-confidence boost! Practicing something we usually do not do anymore as adults, to play and get upside down
  • Improves blood flow to the brain

I truly believe that it’s good for both our mental and physical health to play more! Often when we get older our ”playfulness” disappears, but with yoga we can bring it alive again. It sure do remind me that I am as old as my spine and also that age is how I choose to see and think about myself.

Namaste ♥

Sassa Aslis webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
Andrea Brodin
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Linn Herbertsson
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Sassa Asli
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Emma Danielsson
Lifestyle
Sandra Beijer
Man
Niklas Berglind