Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

PROTEINPULVER – BRA ELLER DÅLIGT?

Proteinpulver har under en längre tid varit ett hett ämne bland alla fitnessbloggare. Behöver man verkligen proteintillskott, hur mycket behöver man och vilken typ ska man välja?

Jag har skrivit om mina tankar kring proteintillskott förut, men då det är ett omdiskuterat och ofta missförstått ämne så tycker jag att vi tar och dyker ner i frågan ännu en gång.

Anna är en av många som har kommenterat/skrivit mail och undrat om just den här frågan.

Läsarfråga: Åh, vilken härlig och inspirerande blogg. Jag har precis börjat styrketräna lite mer och känner mig nu väldigt förvirrad. Jag har läst på många sidor att för att få bra resultat av träningen bör jag äta minst 2g protein per kilo kroppsvikt. Jag försöker äta så mycket som möjligt vegetariskt/veganskt och upplever det svårt att få i sig så mycket protein. Jag har holistics vassleprotein och ekologiskt ärtprotein hemma, som jag brukar boosta mina smoothies med. Vad anser du om vilken mängd protein man bör äta för att få resultat? Och vilket proteinpulver är bäst, jag har sett att du använder mycket hampaprotein. Tack för en superbra blogg!

Svar:
Hej Anna! Tack för dina fina ord – glad att du kan hitta inspiration här på bloggen! Jag förstår din förvirring, då det är enormt mycket olika tankar och rekommendationer kring proteinpulver. Då jag inte vet vad du har för mål med din träning, hur mycket du tränar, vad du tränar så är det svårt för mig att ge dig ett exakt svar, men nedan kommer jag besvara din fråga så gott det går och försöka lösa upp några knutar! Så häng med!

Låt oss börja med den självklara delen att folk som idrottar och belastar sina muskler regelbundet utsätter kroppen för mer fysisk ansträngning än vad inaktiva personer gör.  Det betyder att ju tyngre samt längre träningen pågår desto mer energi förbrukas och desto mer protein bryts ner, vilket i slutänden betyder att folk som tränar till skillnad från en inaktiva personer (det här är vetenskapligt bevisat) har ett större proteinbehov. Så långt hänger ni med?

Vi vet att all typ av träning stimulerar proteinsyntesen och viktigheten av att kompensera våra muskler med rätt kost och vila är otroligt viktigt för den bästa återhämtningen. Beroende på dina mål (om du önskar att stanna kvar på samma vikt/ gå ner i vikt/gå upp i vikt/ gå upp i muskler och bli större) så finns det olika typer av rekommendationer kring mängden protein som bör intas.

Dem vanligaste rekommenderade intagen för en aktiv person är något varierande. Själv har jag hört allt från 2 – 4 g/kg. Det vanligaste kring 2, vissa menar att kroppen inte kan ta upp mer än högst 1,6 – 1,8 g/kg. Vi diskuterade det här under min utbildning och forskarna där sa först och främst att det inte fanns några underlag för hutlösa proteinintag (mellan 3-4g/kg) samt att för mycket intag av protein kunde ge allvarliga skador på levern. Protein är alltså det som för kroppen tar längst tid att bryta ner. Att ligga någonstans kring 2 g/kg är alltså något man kan utgå ifrån.

Vad gäller uträkningar kring ditt proteinintag så är det väldigt viktigt att inga livsmedel utesluts. Protein finns alltså inte endast i kött, utan i allt som vi äter. Dock i olika mängd samt kvalité.

Personligen anser jag att man ska satsa på att få i sig en bra mat – i form av ren näring. Vad jag anser är bra mat har ni säkert listat ut, efter att ha läst min blogg:) Veganer, vegetarianer, folk som är underviktiga, sjuka i ätstörningar sliter ofta med att få i sig tillräckligt och där fyller proteinpulvret ett ännu viktigare behov. Själv boostar jag gärna mina smoothies med protein från växtriket –  raw hampa/ärt/ris. Varför protein från växtriket? Jo för att min kropp mår bättre av det samt att jag försöker undvika alla kemiskt framställda (också whey som innehåller mjölkprotein, vilket ger mig magproblem) proteinpulver som oftast innehåller konstgjorda tillsatser, smakämnen och andra kemiska konstigheter. Sedan äter jag inte så mycket kött och därför blir t.ex hampaprotein ett viktigare inslag i min kost.

För att göra det här inlägget ännu lite längre så vill jag också bara påpeka att alla får göra som dem vill och dem som vill proppa i sig alla dessa märkliga tillskott som fitnessbutikerna säljer får mer än gärna göra det. Jag ser att dem får resultat, men vill man ha resultat baserat på ett intag av massa kemiskt framställda tillskott eller vill man ha resultat baserat på naturlig kost?

Mitt tips är att man helt enkelt vara kritisk och sålla mellan sin källor och sedan göra det som man känner passar för en själv. Jag hoppas att ni har fått lite mer kött på benen vad gäller proteinpulver och ni är mer än välkomna att ställa fler frågor som senare kan tas upp här i bloggen i form av inlägg! Xx Sassa

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
0kommentarer

    senaste från Hälsa

    Sassa Aslis webbshop
    Dölj
    metro mode weekly

    Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

    Home
    Andrea Brodin
    Hälsa
    Foodjunkie
    Mode
    Petra Tungården
    Lifestyle
    Susanne Barnekow
    Mode
    Pamela Bellafesta
    Hälsa
    Ida Warg
    Lifestyle
    Henrietta Fromholtz
    Lifestyle
    Linn Herbertsson
    Home
    34 kvadrat
    Lifestyle
    Tess Montgomery
    Lifestyle
    Makeup by Lina
    Lifestyle
    Elin Johansson
    Lifestyle
    Josefin Dahlberg
    Hälsa
    Fannie Redman
    Mode
    Fanny Ekstrand
    Hälsa
    Sassa Asli
    Mode
    Paulina Forsberg
    Mode
    Mathilda Weihager
    Hälsa
    Josefines Yoga
    Mode
    Emma Danielsson
    Lifestyle
    Sandra Beijer
    Man
    Niklas Berglind