Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

HELKROPPSPROGRAM MED KETTLEBELL

kettlebell

Om du vill ha ett grymt helkroppsprogram med kettlebell – då ska du köra passet nedan! Man får verkligen upp pulsen – I love it! Har verkligen blivit såld på den här typen av träningen och kommer använda det mer i min och mina klienters program framöver.

Dock sitter jag just nu och ser över gatan, vi har nämligen ett gym precis mitt emot oss där dem just nu kör kettlebell. Tyvärr ser jag hur många gör övningarna helt fel! Så var noga med att ni får in tekniken tjejer, innan ni kör på. Gå gärna på kettlebell pass och lär er hur man gör innan ni själva provar. För er som redan är igång, testa det här passet – riktigt grymt!

Gör övningarna efter varandra med 10 sek vila, upprepa 5-6 gånger.

A1 20 x  Kettlebell Swing
A2 20 x  KettleBell Swat Lunge (alternativt ett utfall med kettlebellen över huvudet)
A3 20 x Kettlebell (plank alternating) row
A4 20 x Kettlebell Figure 8´s high fives with a twist
A5 20 x Kettlebell Situp (byt arm efter 10)
A6 One minute foot work, Kettlebell soccer step ups (lägg ner vikten med hantaget neråt, jobba fort med fötterna och använd armarna för att få högre fart!) – Lycka till!

PROTEINPULVER – BRA ELLER DÅLIGT?

Proteinpulver har under en längre tid varit ett hett ämne bland alla fitnessbloggare. Behöver man verkligen proteintillskott, hur mycket behöver man och vilken typ ska man välja?

Jag har skrivit om mina tankar kring proteintillskott förut, men då det är ett omdiskuterat och ofta missförstått ämne så tycker jag att vi tar och dyker ner i frågan ännu en gång.

Anna är en av många som har kommenterat/skrivit mail och undrat om just den här frågan.

Läsarfråga: Åh, vilken härlig och inspirerande blogg. Jag har precis börjat styrketräna lite mer och känner mig nu väldigt förvirrad. Jag har läst på många sidor att för att få bra resultat av träningen bör jag äta minst 2g protein per kilo kroppsvikt. Jag försöker äta så mycket som möjligt vegetariskt/veganskt och upplever det svårt att få i sig så mycket protein. Jag har holistics vassleprotein och ekologiskt ärtprotein hemma, som jag brukar boosta mina smoothies med. Vad anser du om vilken mängd protein man bör äta för att få resultat? Och vilket proteinpulver är bäst, jag har sett att du använder mycket hampaprotein. Tack för en superbra blogg!

Svar:
Hej Anna! Tack för dina fina ord – glad att du kan hitta inspiration här på bloggen! Jag förstår din förvirring, då det är enormt mycket olika tankar och rekommendationer kring proteinpulver. Då jag inte vet vad du har för mål med din träning, hur mycket du tränar, vad du tränar så är det svårt för mig att ge dig ett exakt svar, men nedan kommer jag besvara din fråga så gott det går och försöka lösa upp några knutar! Så häng med!

Låt oss börja med den självklara delen att folk som idrottar och belastar sina muskler regelbundet utsätter kroppen för mer fysisk ansträngning än vad inaktiva personer gör.  Det betyder att ju tyngre samt längre träningen pågår desto mer energi förbrukas och desto mer protein bryts ner, vilket i slutänden betyder att folk som tränar till skillnad från en inaktiva personer (det här är vetenskapligt bevisat) har ett större proteinbehov. Så långt hänger ni med?

Vi vet att all typ av träning stimulerar proteinsyntesen och viktigheten av att kompensera våra muskler med rätt kost och vila är otroligt viktigt för den bästa återhämtningen. Beroende på dina mål (om du önskar att stanna kvar på samma vikt/ gå ner i vikt/gå upp i vikt/ gå upp i muskler och bli större) så finns det olika typer av rekommendationer kring mängden protein som bör intas.

Dem vanligaste rekommenderade intagen för en aktiv person är något varierande. Själv har jag hört allt från 2 – 4 g/kg. Det vanligaste kring 2, vissa menar att kroppen inte kan ta upp mer än högst 1,6 – 1,8 g/kg. Vi diskuterade det här under min utbildning och forskarna där sa först och främst att det inte fanns några underlag för hutlösa proteinintag (mellan 3-4g/kg) samt att för mycket intag av protein kunde ge allvarliga skador på levern. Protein är alltså det som för kroppen tar längst tid att bryta ner. Att ligga någonstans kring 2 g/kg är alltså något man kan utgå ifrån.

Vad gäller uträkningar kring ditt proteinintag så är det väldigt viktigt att inga livsmedel utesluts. Protein finns alltså inte endast i kött, utan i allt som vi äter. Dock i olika mängd samt kvalité.

Personligen anser jag att man ska satsa på att få i sig en bra mat – i form av ren näring. Vad jag anser är bra mat har ni säkert listat ut, efter att ha läst min blogg:) Veganer, vegetarianer, folk som är underviktiga, sjuka i ätstörningar sliter ofta med att få i sig tillräckligt och där fyller proteinpulvret ett ännu viktigare behov. Själv boostar jag gärna mina smoothies med protein från växtriket –  raw hampa/ärt/ris. Varför protein från växtriket? Jo för att min kropp mår bättre av det samt att jag försöker undvika alla kemiskt framställda (också whey som innehåller mjölkprotein, vilket ger mig magproblem) proteinpulver som oftast innehåller konstgjorda tillsatser, smakämnen och andra kemiska konstigheter. Sedan äter jag inte så mycket kött och därför blir t.ex hampaprotein ett viktigare inslag i min kost.

För att göra det här inlägget ännu lite längre så vill jag också bara påpeka att alla får göra som dem vill och dem som vill proppa i sig alla dessa märkliga tillskott som fitnessbutikerna säljer får mer än gärna göra det. Jag ser att dem får resultat, men vill man ha resultat baserat på ett intag av massa kemiskt framställda tillskott eller vill man ha resultat baserat på naturlig kost?

Mitt tips är att man helt enkelt vara kritisk och sålla mellan sin källor och sedan göra det som man känner passar för en själv. Jag hoppas att ni har fått lite mer kött på benen vad gäller proteinpulver och ni är mer än välkomna att ställa fler frågor som senare kan tas upp här i bloggen i form av inlägg! Xx Sassa

GLUTENFRI GRÖT MED RINGLANDE HONUNG OCH SMAKFULL KANEL

DSC_0321DSC_0334

Den här morgonen var jag så sugen på kanel. Hur magisk är inte den kryddan? För någon månad sedan skrev jag…

”Kryddan kanel har de senaste åren fått ett väldigt gott rykte bland forskare och ses idag som en trendig hälsokrydda, sedan studier visat att en halv tesked om dagen sänker blodsockret hos personer med typ 2-diabetes”.

Gröten som ni ser i skålen är gjord på quinoaflingor (alternativt glutenfri havre) blandat med, 1 krm vaniljpulver och 2 dl hasselnötsmjölk. Toppa med kanel, ekologisk honung och banan.

Själv kan jag endast äta gröt på tom mage och aldrig senare på dagen/kvällen. Viktigt att vi lär oss lyssna till våra egna kroppar och lär oss känner efter vad som passar.

Sassa Aslis webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
Andrea Brodin
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Linn Herbertsson
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Sassa Asli
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Emma Danielsson
Lifestyle
Sandra Beijer
Man
Niklas Berglind