Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

VARNING FÖR MJÖLK!

MJOLK

Sverige ligger i topp av de länder som har mest benskörhet i världen och samtidigt så tillhör Sverige en av de länder i världen där man dricker mest mjölk, man kan fråga sig hur det går ihop?

Nu när jag är i Norge så tränar jag bland annat på Elixia. I deras kafferum så står det en stor skylt som lyder, ”melk styrker kroppen”, alltså ”mjölk stärker kroppen”. På morgonen så bjuder Elixia på frukost så skylten är alltså från företaget Tine melk som sponsrar med produkter. Det jag vill komma fram till är att vi så länge har blivit lärda att komjölken ”mjölk ger starka ben”, och det är först nu som folk börjar få upp ögonen och börjar ifrågasätta det som så länge har varit ett ”fakta” i våra hem.

Om vi tar Benskörhet (Osteoporos) som ett exempel så tror folk att det går att undvika det vid hög konsumtion av mjölkprodukter. Dock börjar vissa forskare tro att benskörhet kan vara ett syraproblem, alltså att ju ”surare” vi blir i kroppen, ju mer kalcium stjäl kroppen från tänderna, benen och annan vävnad som då blir lämnad mineralfattig. Man ser också att det i länder där människor konsumerar väldigt lite mjölk, så är problematiken med benskörhet ytterst ovanlig.

Jag förstår att folk tror man är knäpp i huvudet när man säger att komjölk inte är bra för människan och det är nästan läskigt hur folk är känslomässigt bundna till mjölk. Men det som de flesta inte vet eller tänker på är att mjölken som man köper idag pastöriseras och homogeniseras ( samt att det kan innehålla spår av antibiotika), i den processen så försvinner mineralerna, bland annat magnesium.
Kroppen kan alltså inte ta upp kalcium utan att det finns magnesium där. Resultatet av mjölkdrickandet blir alltså både magnesium och kalciumbrist.

”Ingenting är så onyttigt så att man aldrig kan äta det, men inget är så nyttigt att man kan äta oändligt av det!” Citat från ett inlägg av Ida Warg. Jag menar att man inte behöver utesluta mjölkprodukter helt om man inte har några som helst känningar av det, dock kan det vara smart att prova 1-3 månader utan, om man har olika former av besvär. Rådfråga med din läkare, eller testa själv.

Det är ingen slump att ca 70 % av världens invånare är laktosintoleranta, menar jag och rädslan för att inte få i sig protein är också helt onödigt. Då det finns fler protein och kalcium källor än mjölk, så var lugna. Exemplen som du ser nedan är alternativ till mjölk, och om du frågar mig så är det så mycket godare! Men som sagt, ditt liv, dina val:)

– Mandelmjölk
– Kokosmjölk
– Hasselnötsmjölk
– Rismjölk

Det här inlägget är skrivet från mina egna erfarenheter (därför refererar jag inte till någon specifik), det jag har läst och fått reda på från kunniga människor. Att utesluta komjölk passar inte alla och alla har ett val att göra precis som de själva menar är rätt. Jag tycker det är viktigt att ta upp frågan då det är så pass intressant och viktigt!

Bild lånad från kostdemokrati

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
0kommentarer

    senaste från Hälsa

    Sassa Aslis webbshop
    Dölj
    metro mode weekly

    Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

    Home
    Andrea Brodin
    Hälsa
    Foodjunkie
    Mode
    Petra Tungården
    Lifestyle
    Susanne Barnekow
    Mode
    Pamela Bellafesta
    Hälsa
    Ida Warg
    Lifestyle
    Henrietta Fromholtz
    Lifestyle
    Linn Herbertsson
    Home
    34 kvadrat
    Lifestyle
    Tess Montgomery
    Lifestyle
    Makeup by Lina
    Lifestyle
    Elin Johansson
    Lifestyle
    Josefin Dahlberg
    Hälsa
    Fannie Redman
    Mode
    Fanny Ekstrand
    Hälsa
    Sassa Asli
    Mode
    Paulina Forsberg
    Mode
    Mathilda Weihager
    Hälsa
    Josefines Yoga
    Mode
    Emma Danielsson
    Lifestyle
    Sandra Beijer
    Man
    Niklas Berglind